FS 24 Sandø

Oppdatert april 2007

Båtbygger: Alf Andreassen,
Byggeår: 1942
Eier: Leiv Blakstad / Kjetil Dager
Materiale: Over vannlinjen er båten bordet opp med gran. Fra det femte bordet og nedover er det furu. FS 24 er den eneste båten som er bygget slik.
Loa: 6.
Bredde: 1,
Dypgående:

Restaureringer: 

2004 – 2005: Omfattende restaurering etter mange år preget av beskjedent vedlikehold. I løpet av høsten ble hele båten komplett nedskrapet til treverk.
I 2005 ble hun behandlet vått i vått med 54 liter Owatrol utvendig og innvendig. Alle reimer/ribber ble skrudd sammen med syrefaste skruer og gjennomgående bolter nedsenket og treplugget fra utsiden av undervannskroget.
Av utvendig behandling av undervannskroget klinket vi om tre spanter til huden, og lappet sammen tre bordgangskjøter da gammel spiker var gjennomrustet. Lappet med skruer, og limte roret sammen med Epoxy-lim mellom furu og eiklammeller, da disse var "gått opp i "sømmen". Deretter ble alle nater tettet og det ble påført to strøk Owatropal primer på undervannskroget og roret.
Æren for denne restaureringen skal Dag Schøning-Olsen ha. Uten hans kunnskap og innsats ville ikke FS 24 ha blitt i den gode stand hun nå er.
Vi planlegger å rigge om FS Sandø. Dvs. bytte blokker, skifte fall og skjøter samt stag. Nåværende system er nokså gammeldags, dessuten både tungvint og "slitent".

Tidligere eiere. 

År Navn Eier
1942 - 1947  
Torolf Bang, Oslo
1947 - 1954 Jessie II Axel søholt, Oslo
1954 - 1957 Ajax II Harald og Knut Bakke, Oslo
1957 - 1982 Arrrow Arnt O. Jansen, Brøtsø
1982 - 2004 ERT Egil Fredriksen, Terje Wilhelmsen, Roald Borgenvik
2004 - Sandø Leiv Blakstad, Kjetil Dager


Historikk:
Båten ble bygd av Alf Andreassen i 1942, og ble visst bygd for en Bang, som hadde hytte i utbygda og bodde i Oslo. Han deltok aldri i regattaer, og båten fikk ikke nummer i seilet før Axel Søholt (hytte på Ormelet) kjøpte båten i mai 1947 i Oslo. Det er grunnen til at båten fikk så høyt nummer. Flere båter med lavere nummer, er bygd etter 1942.
FS 24 ble seilt av den nye eieren fra Oslo og ankom Ormelet den 29. mai 1947. Jfr. hytteboka til Søholt. Søholt solgte i 1954 båten videre til brødrene Harald og Knut Bakke. De hadde båten i 3 sesonger, og de gjorde det meget bra i seilasene. Arnt Oddvar Jansen kan huske at det var mange harde nappetak mellom FS 24 og FS 12 (Styggen) i den perioden, noe som ofte resulterte i at det ble lagt inn protest enten fra den ene eller den andre av båtene. Disse måtte jo behandles etter seilasen, noe som medførte en tid i spenning før resultatlisten var klar.
I 1957 ble FS 24 kjøpt av Arnt Oddvar Jansen som kan fortelle: ”Jeg var jeg 23 år da brødrene Bakke på Vaskalven skulle selge FS 24. For meg var det en drøm å kunne få muligheten til å kjøpe denne båten. Jeg visste at den var en av de fire/fem beste båtene i klassen. Jeg betalte den gang kr 4.000,- for båten, og det var absolutt alt jeg eide og hadde. Kjøpet av FS 24 har jeg aldri angret på.
FS 24 er en merittert båt. I den tiden Søholt eide båten vant han ”Rollo-pokalen” 3 ganger. Første gang var i 1948, annen gang var i 1949 eller 1950, og tredje gang i 1951. Pokalen måtte vinnes 4 ganger for å få den til odel og eie. Søholt, som var en gammel mann (tror han var over 80 år) prøvde en eller to ganger til å vinne pokalen, men greide det ikke. Siste gangen han forsøkte, ledet han til Vaskalvsundet, hvor han gikk på en båe og dermed mistet muligheten. Søholt solgte båten i 1954 til Bakke, som første året vant ”Rollo-pokalen” til odel og eie. (Kilde: Alf Andreassen og hytteboka til familien Søholt). Så vidt jeg vet ble FS 24 beste båt i 1954.
I den tiden jeg var eier av FS 24 har båten fått følgende vandrepokaler/premier til odel og eie:
I 1960 "Færdersnekketrofeet". Oppsatt i 1953. Vunnet 3 ganger. Modell av snekkeskroget på mørk treplate.
I 1967 "Seilmaker Evensens vandrepremie". Oppsatt i 1950. Vunnet 4 ganger. Sølv sigarettetui.
I 1967 "Jubilemuskruset". Foreningens 70 års jubileum. Stort tinnkrus.
I 1972 "Moskwichpkalen". Oppsatt i 1966. Vunnet 3 ganger. Sølvpokal.
I den perioden jeg hadde FS 24, sydde jeg selv 2 sett nye seil, et bomull-seil og et sett med dakronseil. I tillegg tror jeg det ble kjøpt ytterligere 2 sett seil.
På 1960-tallet ble det lagt nytt dekk, det var det Alf Andreassen som gjorde. Det ble brukt orgenpine og gran annen hver list.”
Arnt Oddvar eide båten i ca. 25 år, før den ble solgt til solgt til Egil Fredriksen, Roar Borgenvik og Terje Wilhelmsen.
I 2004 ble FS 24 kjøpt av nåværende eiere.