FS 9 Vesla
Oppdatert desember 2011

Båtbygger: Alf Andreassen,
Byggeår: 1937
Eier: Sissel og Ivar Karlsen
Materiale: Furu på eik.
Loa: 6.13
Bredde: 1,89
Dypgående: 0,95

Restaureringer:
1969: Øket utvendig ballastkjøl, samt tilpasset kjølplank.
1974: Lagt nytt dekk.
1996-97: Omfattende restaurering efter 4 år på land: 3 nye bordganger. Ny kjølplank, stråkjøl og kjølklosser. 6 nye spant, inkl. alle mastespant. Ny mastetofte, nye knær. Samtlige reimer utskiftet, eller skjøtt inn med ny ved. Nye røstjern, samt baugfeste i syrefast stål. Hele skroget skrudd på nytt med syrefaste skruer og bolter. Alle bordganger oppfrest og luset. Nytt ror. Hele skroget gjort trehvitt og fullt primet/overflatebehandlet. Nye fenderlister i eik.
2003: Ny mast og spribom laget i laminert gran. Ny stående og løpende rigg.

Tidligere eiere.

1937 - 1939 Thurill
Olaf S. Hansen, Husøy
1939 - 1955   Elias "Kremmær" Nilsen, Østfold
1955 - 1969   Olaf S. Hansen, Husøy
1969 - 1996 Sindy Lou Gustav Winter Sørensen, Larvik
1996 - 2009 Vesla Eli og Ulf T. Ulriksen, Tønsberg
2009 -   Sissel og Ivar Karlsen, Tønsberg


Historikk:
Snekka som skulle få nr. FS 9 ble tegnet av Olaf Hansen og faren Karl Anton, nyttårsnatten 1936. Utpå nyåret tok de tegningen til Alf Andreassen, Hvasser, som mente at dette kunne bli en velseilende båt. Alf gjorde noen små endringer og snekka ble ferdigbygget til sesongen1937. Alfs spådom viste seg å være helt riktig, og FS 9 ble dermed prototypen til den ”moderne” Færdersnekka.
Familien Hansen døpte henne ”Thurill” og seilte henne til krigen kom. Under krigen ble hun solgt til forfatteren Elias”Kræmmer” Nilsen i Østfold, men ble kjøpt tilbake i 1955. Familien Hansen beholdt henne nå til 1969, da hun ble solgt til Gustav Winther Sørensen, Larvik. Gustav var også en dyktig seiler, og seilte utrolig nok snekka i mange år frem og tilbake fra Høllen i Larvik til Sandøsund for å delta i mange av snekkeregattaene. En gang kom han ut for en kraftig storm i Viksfjord, der snekka forliste. Gustav fikk senere hevet båten, og fortsatte sine turer mellom Larvik og Hvasser. Tidlig på 1980-tallet orket han imidlertid ikke dette lenger, og sluttet med regattaseiling. Snekka ble turseilt i Larviksområdet ennå i flere år, men ble satt på land rundt 1985.
I 1996 kjøpte Eli og Ulf T. Ulriksen snekka som nå var i meget dårlig stand.
Efter mer enn 2600 arbeidstimer ble hun seilklar til FS 100 års jubileumssesong i 1997, og har siden deltatt på Sandøsund hver sommer.

Juli 2005 Juli 2005
fs9 3 resize fs9 4 resize
Bustein rundt 2014  
fs9 5 resize fs9 7 resize
 
fs9 8 resize fs9 9 resize