Utgåtte Færdersnekker
Oppdatert desember 2018

FS 1 Ho-Ho
Båtbygger: Hans Jansen
Byggeår: 1920
Sunket. Slettet av regisret i 1955.

År Navn Eier
1939 - 1947 Ho-Ho John R. Johnsård, Hvasser
1947 - 1955   Dagfinn og Karl Kolbeinsen, Brøtsø


FS 2 Signe II
Båtbygger: Hans Jansen ??
Byggeår: ca 1910
Solgt til Oslo. Slettet av registret.  

År Navn Eier
1910 -19?? Signe II Severin Evensen


FS 3 Juno
Båtbygger: Alf Andreassen
Byggeår: 1923
Senere plasbelagt og utstyrt med motor. Slettet av registret.   

År Navn Eier
1923 -19?? Juno Olaf og Alf Andreassen, Hvasser


FS 4 Helene
Båtbygger: Hans Jansen
Byggeår: 1925.
Snekka lå inne i mange år og ble brent i 2004 pga. dårlig forfatning. Slettet av registret.

År Navn Eier
1925 -1945 Helene Birger Berg, Tjøme
1945 -1946   Erling Eriksen, Tjøme
1945 -1952   Per Nicolaysen, Tjøme
1952 -1972   Sigurd Robak
1972 -197?   Bjørn Willy Mortensen, Åsgårdstrand
197? -2004   Odd Hilmar Rødsvik, Stathelle


FS 5 Tulla
Båtbygger: Ukjent
Byggeår: 1936/37
Ble solgt til Oslo og har ikke vært mulig å spore opp senere. Slettet fra registret.

År Navn Eier
1937 - 19?? Tulla Torger Eriksen, Tjøme
19?? -   Hans Aarholt?


FS 6 Lisbeth II
Båtbygger: Alf Andreassen
Byggeår: 1930
Snekka er brent og slettet fra registret.

År Navn Eier
1930 -1959 Wamb Asbjørn Lorentsen, Oslo
1959 -1969   Gustav Winter Sørensen, Larvik
1969 -1996 Lisbeth II Brødrene Bjerke, Tjølling


FS 7 Regnbuen
Båtbygger: ?
Byggeår: ?
Snekka er brent i 1959 og slettet fra registret.

År Navn Eier
  Lisbeth II Hans Torgersen, Tjøme
    Jens Fr. Bødtker, Oslo
    Julius Vasholmen, Oslo


FS 8 Eddy
Båtbygger: Hans Jansen
Byggeår: 1926
Snekka ble solgt til Oslo i 1947 og har senere ikke vært mulig å spore opp. Slettet fra registret.

År Navn Eier
1926 -1947 Eddy Kristian Kristiansen, Tjøme


FS 8 Lille Nance
Båtbygger: Alf Andreassen
Byggeår: 1930
Snekka har siden 1960 stått i hus, men ble ødelagt i brann i 1980. Slettet av registret.

År Navn Eier
1930 -1938  Lille Nance Torolf Bang, Oslo
1938 -1949    Jens Barner Michalsen, Oslo
1949 -   Ragnar Kristoffersen, Åsgårdstrand


FS 11 Tjømejenta
Båtbygger: Hans Jansen
Byggeår:?
Snekka er hogd opp og slettet av registret.

År Navn  Eier
  Tjømejenta Gustav Hansen, Brøtsø


FS 13 Honor II
Båtbygger: ?
Byggeår:?
Snekka ble solgt til Åsgårdstrand ca 1947. Den sank utenfor slagentangen i 1966. Slettet av registret.  

År Navn Eier
    Honor II Nils Holweck, Oslo
     
     


FS 16 Beda II
Båtbygger: Lars Maagerø
Byggeår: 1946
Snekka ble brent i 199?, og er slettet av registret.

År Navn Eier
1946 -1975 Beda II Lars Marinius Maagerø, Nøtterøy
1975 -1992   Torvald Haraldsen, Nøtterøy
1992 -199?   Lars Marinius Maagerø, Nøtterøy


FS 21 Ajax
Båtbygger: Alf Andreassen
Byggeår: 1946
Snekka er gått i oppløsning og er slettet av registret.

År Navn Eier
1946 -1954 Ajax  K. Bakke og K. Dunholt, Oslo
1954 -19??   Rolf Fagerlund Gjersøe, Tjøme


FS 26 Ingeborg (Blåmann)
Båtbygger: ? Bygd i Østfold
Byggeår: ?
Snekka ble imontert motor og slettet av registret.

År Navn  Eier
19?? -19?? Ingeborg  Arvid Skofterud, Fredrikstad


FS 26
Båtbygger: ?
Byggeår: ?
Slettet av registret.

År Navn Eier
19?? -1964 ?   Chr. E. Blich Salvesen
1964 -19??   Olsen?


FS 27 Morild
Båtbygger: ?
Byggeår: 1941
Snekka ble kondemnert i 1985. Slettet av registret.

År  Navn Eier
1941 -1955 Megg Wicky Leopolder, Oslo
1955 -1960   Bjørn Fjeld, Hvasser
1960 -1972   Hans Engebrigtsen, Oslo
1972 -1976   Morild Sjøspeiderne v/Alfred Berg, Horten
1976 -1980 Maren John Lotherington, Nøtterøy
1980 -1983 Megg Reidar Borg, Tønsberg
1983 -1984   Hans Chr. Kruge, Hvasser
1984 -1985    Finn Andreassen, Hvasser

 

FS 39 Ewa
Båtbygger: Havnøy båtbyggeri
Byggeår: 1987 - 1996
Totalskadd i stormen «Knud» 21.9.18. Kondemnert. Slettet av registret.

År Navn Eier
1987 -   Erling Walter Andersen
    Havnøy Båtbyggeri
1996 - 2005 Ewa Dag Augheim, Hvasser
2005 - 2016   Jens W. Johansen, Nøtterøy
2016 - 2018   Trond, Arild og Erling Aas


Historikk
Dette skriver tidligere eier, Dag Augheim om tilblivelsen av FS 39:
I mine barndomsår på 70 tallet fikk jeg gleden gjennom min kamerat Espen Hansen (sønn av Corie Hansen, eier av FS 22) å bli kjent med Færdersnekkemiljøet på Hvasser. Etter hvert bosatte jeg meg på Tjøme og seilte i noen år Færdersnekke FS 22 med los Svenn Aarø som rormann. Han var på mange måte min læremester. Etter hvert seilte jeg FS 22 selv.

Så kom drømmen om egen Færdersnekke, og den gang var det nærmest umulig å få kjøpt brukte båter. Min slekt heter Maagerø, og de er kjent for å være sta mennesker. Jeg jaktet en kort stund å kjøpe FS 25 Magga som er bygget av Sigbjørn Maagerø (bror til Marinius Maagerø som bygde FS 16 Beda, - og som på sine eldre dager brant båten på St Hansbålet fordi «ingen var kompetente til å overta»). Jeg lyktes ikke med å få kjøpt FS 25 som kom fra min egen slekt, og endte med å gå for egen ny båt.

På Husøy var den en kar som het Erling Walter Andersen (EWA) som var kjent for å bygge fine trebåter. Han drømte i mange år om å bygge en Færdersnekke. Han rakk å strekke bunnstokken, sette spantene og 2-3 bordganger. Deretter ble han alvorlig syk og døde til slutt. Arvingene visste ikke hva de skulle gjøre med det påbegynte skroget og skjenket byggverket til Havnøy Båtbyggeri. Der stod båten i noen år i et skjul og jeg ble kjent med dette. Tok kontakt med Geir Røvik og spurte pent om å få kjøpe det påbegynte skroget. Til slutt ble vi enige og skroget ble overtatt av meg. Jeg var ingen båtbygger, men jeg er sta ... Jeg fikk hjelp av båtbygger Ole Romtveit til å borde skroget. Men, først måtte jeg skaffe materialer. Havnøy hadde solgt videre furuplanken de fikk av Andersen sine arvinger til Tom Ivar Iversen (som etter hvert bygget FS 40 på FS 39 sine materialer …). Jeg endte med å kjøpe furubord fra et høvleri i Skien som leverte fjellfuru til tyske vindusprodusenter. Bordene plukket jeg selv ut og kjørte de til Vestfold. Ole bordet skroget nedenifra og oppover og jeg klinket eikereimene fast hver kveld og natt etter hvert som han jobbet seg oppover. Når skroget var ferdig bordet så kjørte jeg båten til Havnøy hvor de bygget rammeverket til dekket.

Resten av dekket la jeg selv. Først to lag med vannfast kryssfiner som ble coatet (bakt i lim) og deretter furustaver som jeg limet ned i fineren. Viktig at fiskebensmønsteret ble fulgt i baugen, mente mange. Blykjølen støpte jeg selv på Tjøme, hvor hele kjølen først ble bygget i en hel del, deretter ble blydelen målt opp, kjølen kappet av og demontert. Dermed hadde jeg mal til blystykket. Lagde støpeform hjemme på Tjøme og blyet fikk jeg av alle Tønsbergs dekkleverandører (avbalanseringsbly fra bildekk). Dette smeltet jeg om, fjernet stålet og helte blyet i formen. Så ble kjølen montert på plass igjen med den fremre delen først og deretter bly delen og til slutt siste tredel akterut. Boret så igjennom bunnstokken og gjennom blyet og monterte syrefaste kjølbolter.

Deretter gikk turen til Tjøme for finpussen. Benker og tiljer laget jeg. Roret laget Otto Otterstad, Grimestad (som tidligere hadde bygget FS 35 og FS 38). Det ble høvlet og pusset, oljet og lakket til store gullmedaljen. Så var det innmåling av båten. Båten måles uten ror, men målekomiteen i Færder Seilforening kom til at båten var tre cm for lang i det øverste målet. Sta som jeg var, så gikk jeg i garasjen, hentet sag og tommestokk, kappet av 3 cm i tykkelse på akterstevn (en kile) og ba de deretter måle en gang til. De kunne ikke annet enn å smile, da ble båten godkjent. Mast og spristake bestilte jeg fra Sørlandet. Stag, vanter og tauverk ordnet jeg. Løygangen laget Tom Ivar Iversen for meg. To sett med seil kjøpt inn; et fra Aker Seil i Tønsberg (veldig flate og lite bus, ikke bra…) og et fra Brodersen i Lyngør (veldig dype, mye bus som gikk godt i lite vind). Jeg sjøsatte få dager etter FS 40 og var stolt:Jeg hadde klart det! Båten fikk tildelt nr 39. Det tok meg nærmere to år å ferdigstille EWA, blod svette og tårer.

Så begynte moroa; flyttet til Hvasser og jeg seilte egen båt i regattaer. Gikk ikke så bra og fort i starten men etter hvert så begynte vi å hevde oss og antall premieglass fyltes opp i skapene.

Jeg tok en førsteplass i løpet av alle de årene; og den gangen slo jeg både Espen Stokkeland (VM seiler og OL medaljør) og Nils Kristian Jansen (VM seiler). Så dermed satt den førsteplassen ekstra godt. Bildet fra den seilasen har jeg fortsatt på veggen med stor glede.

Jeg flyttet etterhvert til Nøtterøy, og båten ble stående på land. Det var vondt å se på at EWA led over å ikke ha vann under kjølen, og jeg besluttet å selge henne samtidig som flytting til Stavanger ble et faktum.

Jeg klarte ikke helt å holde meg borte fra snekkeseiling. (Fløy til Torp noen ganger om sommeren for å seile i Sandøsund). Ble medeier i FS 20 og fikk noen gode år med gode plasseringer sammen med Kåre og Geir. Nå er det også historie, dessverre…

Ingenting gleder meg mer enn at FS 39 seiler videre på egen kjøl, ta godt vare på henne. Jeg har fortsatt store følelser for henne og følger med på resultatene.
Dag Augheim, 27.6.2017

fs39 1 resize
Røssesundløpet 16.07.17
fs39 2 resize
Røssesundløpet 16.07.17